Nacionalnim železnicama Slovenije, Srbije i Hrvatske, koje su početkom septembra osnovale zajedničko železničko preduzeće "Kargo 10", ovog meseca se pridružila i Makedonija, dok su Bugarska, Austrija i Italija pokazale interesovanje za učešće u tom projektu.Cilj projekta "Kargo 10" je da se skrate carinske procedure duž tog panevropskog kargo-koridora, koji ide od Austrije do juga Balkanskog poluostrva. Prvi teretni voz u okviru tog projekta krenuo je 4. oktobra iz Paraćina i stigao u Italiju za 21 sat, umesto za 30 sati, koliko mu je bilo potrebno ranije.
Nacionalnim železnicama Slovenije, Srbije i Hrvatske, koje su početkom septembra osnovale zajedničko železničko preduzeće "Kargo 10", ovog meseca se pridružila i Makedonija, dok su Bugarska, Austrija i Italija pokazale interesovanje za učešće u tom projektu, izjavio je danas direktor za teretni saobraćaj u Slovenačkim železnicama Robert Vuga.
Cilj projekta "Kargo 10" je da se skrate carinske procedure duž tog panevropskog kargo-koridora, koji ide od Austrije do juga Balkanskog poluostrva, podsetila je slovenačka agencija STA.
Ništa bez Turske
Prvi teretni voz u okviru tog projekta krenuo je 4. oktobra iz Paraćina i stigao u Italiju za 21 sat, umesto za 30 sati, koliko mu je bilo potrebno ranije.
"Vremenska ušteda je ostvarena na carinskim i drugim logističkim kontrolama, na kojima već počinju da se u praksi pokazuju sve prednosti tog udruživanja", rekao je Vuga.
On je ukazao da su i nemački i grčki železnički operateri ocenili da projekat obećava i izrazili želju da mu se priključe i dodao da će u njega morati da bude uključena i Turska ukoliko se želi da koridor bude efikasan.
"Efikasan Deseti koridor predstavlja veliku mogućnost ne samo za nas, već i za sve učesnike na tržištu logistike kojima su potrebni kapaciteti za rast, s obzirom da je železnički Koridor 4 pretovaren i 900 kilometara duži od desetog", rekao je Vuga.
Sa osam miliona na dve tone
Srpski ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić je ranije rekao da je cilj osnivanja preduzeća "Kargo 10" da se aktivira železnički Koridor 10, kojim sada prolazi oko hiljadu vozova godišnje i da se na njega privuče najmanje oko 2hiljade kompozicija sa Koridora 4, kojim sada preko Mađarske, Rumunije i Bugarske prolazi oko 8 hiljada vozova.
STA je takođe navela da je u slovenačkom mestu Dobrovu danas održan sastanak poslovnih partnera Slovenačkih železnica u teretnom transportu, kojem je prisustvovalo oko 150 korisnika iz Slovenije i inostranstva.
Vuga je podsetio da izvoz učestvuje sa čak 90 odsto u ukupnom slovenačkom prometu u teretnom transportu, dok je oko 40 odsto tog transporta povezano sa Lukom Koper, jedinom slovenačkom trgovačkom lukom.
"S obzirom na našu infrastrukturu, mi ne možemo znatnije povećati taj promet i to je ono zbog čega mi najviše želimo da povećamo teretni transport na Desetom koridoru koji ide preko teritorija bivših jugoslovenskih republika i dalje se povezuje sa Turskom preko Bugarske i sa Grčkom preko Makedonije", ukazao je Vuga.
On je dodao da je 1989. godine osam miliona tona tereta prevezeno preko Dobrova, pograničnog grada na pruzi Ljubljana-Zagreb, dok su prošle godine prevezene samo dve tone.